Jeruzalem, de heilige stad

13 juli 2015 - Jerusalem, Israël

Hallo allemaal,

vandaag zijn we met de bus naar Jeruzalem gereist. De heilige stad is misschien wel het tegenovergestelde van Tel Aviv. Waar Tel Aviv druk, rommelig en wereldlijk is, is Jeruzalem relatief rustig, schoon en geestelijk. Op het moment dat je Jeruzalem betreedt merk je dat het een stad is met een religieuze sfeer. Dit maakt het niet saai of sober of iets dergelijks maar juist heel speciaal en geladen. De meeste mannen dragen kippa's (de keppel achtige hoedjes) en overal waar je kijkt zie je ortodoxe joden met hun typische zwarte pakken en hoeden en twee lange krullen langs het gezicht (pinguins noemen onze vrienden hen). Op kerken, moskeen en synagoges is duidelijk niet bezuinigd. De stad heeft een veel ouder uiterlijk dan Tel Aviv en veel van de gebouwen zijn honderden jaren ooit. Alle gebouwen zijn van dezelfde steensoort gemaakt omdat dit voorgeschreven is door de regering om het imago van Jeruzalem te behouden. Omdat we nog niet ontbeten hadden en een lange busreis achter de rug hadden (waardoor we het Israelische landschap eindelijk zagen) besloten we om in een authentiek familierestaurant (à la mr. Shakshuka voor trouwe lezers van ons blog) humus te veroberen. De humus was heerlijk en werd geserveerd met vlees en pitabrood. Met onze magen gevuld (nog nooit zo vol geweest) zijn we naar de oude binnenstad van Jeruzalem (het orginele en eeuwenoude jeruzalem) gelopen. In de binnenstad leven de 3 monotheistische godsdiensten naast elkaar. Het is een groot doolhof van kleine straatjes en bazaars. We hebben de machtige kerk bezocht waar Jezus Christus( the man himself) is begraven( tenminste, dat is wat ze zeggen). Ook was er een mooi uitzichtpunt vanwaaruit we een groot deel van Jeruzalem en de Westerlijke Jordaanoeverbarriere konden zien. Het is vreemd om zo'n pijnlijk zichtbaar  dreigende betonnen ( Berliijnse achtige) muur te zien vanuit zo een vredige plek. Het is alsof iets je doet ontwaken uit een vredige droom en je confronteert met de werkelijkheid. De haat tussen palestijnen en joden is nog steeds aanwezig en met het zien van de muur ontstaan er al snel discussies waarin een nederlandse en joodse kant wordt gekozen. Even vredig lopen we naar de klaagmuur om ons briefje met goede wensen te deponeren in de heiligen groeven van de buitenmuur van de tweede joodse tempel van Jeruzalem( het enige overblijfsel). Later op de dag worden we na lang wachten tussen de pinguins( een ware zuidpool) opgehaald door een bus A.K.A sardienblik. Nog nooit zijn we met zo veel mensen in een bus ergens naartoe gereden, terwijl Tal en Keshet praten met de Arabische buschauffeur. Achteraf zeggen ze dat het helemaal niet zo moeilijk is om lekker te praten met een moslim. Ieder wat geleerd. Na een nachtelijke busrit naar Tel aviv vinden we onszelf weer op het verlaten en postapocalyptische  en smerige busstation van Tel Aviv om met een kosher pizza ons te verheugen op een gezellige nacht . We gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet!!

laylatov

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter Schoofs:
    14 juli 2015
    Mooi verslag van een dag Jeruzalem. Het contrast tussen het pittoreske Jeruzalem en de muur heb je mooi beschreven. Staat hier wel met beide benen in de wereldgeschiedenis. Hoop dat de discussie wat bijgedragen heeft aan het vraagstuk tusen palesteinen en joden. Al is dat bijna niet op te lossen.
    Geniet vooral van je reis en doe de rest de groeten.
    Kijk uit naar je volgende verslag

ps: Popcorn werkt prima!
  2. Pieter van Hoenselaar:
    Ha Sjoerd, Guus en vrienden,

Wat een fantastische verhalen je bent zo heel betrokken bij jullie avontuur. Jullie gaan vandaag naar het noorden waar de families van jullie vrienden wonen. Zie uit naar de volgende verhalen en foto's.
    Geniet van de trip.

De Paps
  3. Liesbeth Cornelissen:
    Ha jongens,
    Wat kun je dat toch mooi beschrijven Sjoerd.....
    Lijkt me heel indrukwekkend, Jeruzalem. En leuke foto's!
    Volgens mij hebben jullie het goed met jullie vrienden en vriendinnen!
    Doet je mobiel het weer?
    Liefs van de mams.